close
  • donderdag 20 juni
Financieel

Het alledaagse wordt duurder, maar was dat niet altijd al zo?

Het alledaagse wordt duurder, maar was dat niet altijd al zo?

De aardappels zijn overal duurder geworden, maar hoe zit het met een volkorenbrood, een pak melk of een reep chocolade? Vanaf 1 januari is immers het lage btw-tarief met 3 procent verhoogd.

Veel mensen hadden verwacht dat vanaf het moment dat supermarkten hun schuifdeuren op 2 januari openden, de prijzen verhoogd zouden zijn. Een dag eerder was het moment dat de btw op de meeste producten verhoogd werd van 6 naar 9 procent. Maar zo radicaal is de prijsverhoging niet overal al doorgevoerd.

De media berichtten voor 1 januari over inslaan zodat de klap in januari minder groot zou zijn. Je hebt dan de keukenkast, vriezer en koelkast nog vol met ‘oude prijs’-producten. Verwacht werd zelfs dat mensen die langs landsgrenzen wonen, boodschappen in Duitsland zouden gaan doen omdat de prijzen daar lager zouden zijn.

Driehonderd euro per jaar

Volgens een onderzoek van de ING lopen de meerkosten vanwege die btw-verhoging voor consumenten wel op tot driehonderd euro per jaar. Het onderzoek kwam met voorbeelden: groenten en fruit worden duurder, een bezoek aan de kapper eveneens. Een ritje met de trein en een kop koffie in een café gaan meer geld kosten. Boeken, kranten, tijdschriften, bloemen, water, geneesmiddelen, en museumbezoek gaan in prijs omhoog. Met andere woorden: het alledaagse wordt duurder. Dat alledaagse geldt volgens deskundigen voor 23 procent van de consumptiegoederen ofwel primaire levensmiddelen.

De schatkist wordt er op deze manier flink mee gespekt. Dat gebeurt al sinds 1 januari 1969 toen de btw werd ingevoerd. Het ging toen om twee tarieven: 4 en 12 procent. Het levert  jaarlijks vele miljarden euro’s op. De huidige verhoging zal de schatkist vullen met zo’n zes miljard euro extra.

Het blijkt moeilijk vergelijken

Het kabinet heeft voorgerekend dat het per honderd euro boodschappen om een verhoging van 2,83 euro gaat. Staatssecretaris Menno Snel van Financiën, die verantwoordelijk is voor de btw-verhoging meent dat je voor goedkope boodschappen gewoon de goedkoopste supermarkt moet uitzoeken. En benadrukt eveneens dat er een verlaging van de inkomstenbelasting tegenover staat.

Neemt niet weg dat je toch wel even raar staat te kijken als een pak melk of koffie ineens veel meer kost. Veel meer? Het blijkt moeilijk vergelijken omdat veel supermarkten hun prijswijzigingen al veel eerder doorvoerden of daar de komende dagen nog mee bezig zijn. Van de een op de andere dag alle prijskaartjes vervangen is voor de meeste ondoenlijk. Daarom heeft de Jumbo al in december prijzen aangepast en gaan ze daar in januari mee verder, zo vertelt een financieel medewerker van Jumbo aan de Volkskrant. Volgens een persvoorlichter van Albert Heijn, waar klaarblijkelijk wel alle prijswijzingen in één keer werden doorgevoerd, was het een ‘monsterklus’ (VK).

Enorme concurrentiestrijd

De Volkskrant nam ‘de proef op de som’ en ging boodschappen doen, vergeleek de prijzen van Jumbo en AH vooral met productprijzen die in het televisieprogramma Kassa in mei 2018 bekend waren. In december werden echte prijsstijgingen in eerste instantie niet aangetroffen, behalve die van de aardappels. Veel producten waren in prijs gelijk, anderen daalden zelfs. Mede te danken aan de enorme concurrentiestrijd tussen supermarkten.

Op 3 januari doen medewerkers van de Volkskrant een nieuw rondje en dan blijkt met name Albert Heijn de prijzen al verhoogd te hebben. Pindakaas met 5 cent, aardappelen met 16 cent. Bij de Jumbo doen ze er langer over. Maar ook daar zullen de prijzen omhoog gaan. Echter niet alleen te danken aan de btw-verhoging. Prijzen veranderen voortdurend, zo menen medewerkers en je kunt als altijd besparen door de huismerken te kiezen bij de de goedkoopste supermarkt.

Geschreven door: Redactie

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook