close
  • zondag 19 mei
Algemeen

Het succesverhaal van de 70-jarige Keukenhof

Het succesverhaal van de 70-jarige Keukenhof

De Keukenhof bestaat al zeventig jaar en is nog steeds één van de topattracties van ons land. Alleen al in het afgelopen Paasweekend bezochten 200.000 mensen de Keukenhof en de files waren zo lang dat bezoekers teruggestuurd werden. Wat is het geheim van dit 32 hectare grote park dat ieder jaar geopend is tussen eind maart en eind mei? Ik besloot zelf eens een kijkje te nemen.

De Keukenhof ligt ten noordwesten van Lisse in Zuid-Holland en heeft niets te maken met keukens. Het is een bloemenpark dat op het landgoed van kasteel Keukenhof aangelegd is. Dat kasteel werd in 1641 gebouwd in het keukenduin van slot Teylingen. Dit duingebied leverde vroeger etenswaren zoals wild, vee, groente, kruiden en bessen, die bestemd waren voor de keuken van slot Teylingen. Vandaar de naam keukenduin. De bekendste bewoner van het slot was de Hollandse gravin Jacoba van Beieren, die er in de 15e eeuw woonde.

Bloembollententoonstelling

BloemenzeeIn 1949, precies zeventig jaar geleden dus, werd er op het noordelijke deel van het landgoed van kasteel Keukenhof een bloembollententoonstelling ingericht, onder leiding van tuinarchitect Van der Lee. Na de opening werd hij aangesteld als directeur. Die eerste tentoonstelling was meteen een succes, er kwamen meer dan 200.000 mensen op af. Dat succes is alleen maar groter geworden en het park is een enorme reclame voor de Nederlandse sierbloementeelt in de Bollenstreek.

De Keukenhof heeft bijna 100 hofleveranciers, die in het park hun mooiste voorjaarsbloeiers tonen. Die bollen worden in de herfst aangeleverd. De tuinontwerper maakt in overleg met de leveranciers een ontwerp en bespreekt de kleuren, de hoogtes en de bloeitijd. In twaalf weken tijd worden alle bollen met de hand en een schepje in de grond gezet. Het is ook voor de tuinmedewerkers altijd weer een verrassing of een tuin er net zo uit komt te zien als gehoopt.

Ook leuk voor kinderen

Een park vol bloemen, het klinkt toch als iets voor de wat oudere bezoeker. Ik ben net vijftig en ik moet zeggen dat ik tot voor kort nooit echt de behoefte heb gehad om er naartoe te gaan. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers van de Keukenhof ligt dan ook rond de 46 jaar. Maar die leeftijd kruipt langzaam naar beneden, omdat er steeds meer gezinnen naar het park komen. Voor kinderen is er trouwens genoeg te beleven. Er is een speeltuin met een kleine kinderboerderij, de molen in het park mag je beklimmen, een draaimolen zorgt voor de nodige gezelligheid en een tochtje met een fluisterbootje is ook superleuk. In de grote vijver kun je via stenen van de ene kant naar de andere komen en er zijn veel grappige fotoplekjes, waar je bijvoorbeeld in grote klompen kunt staan. De jongere generatie kan zich er dus ook prima vermaken én genieten van wat de natuur te bieden heeft. Ook niet onbelangrijk als je het hebt over het opgroeien met liefde voor alles wat groeit en bloeit.

De meeste bezoekers komen uit Nederland en toch kwam tijdens de paasdagen tachtig procent van de mensen uit het buitenland. Dat betekent dus dat de Keukenhof ontzettend veel nationaliteiten trekt. Dat bleek ook wel, we hebben nauwelijks Nederlands gehoord en de medewerkers hebben ook de neiging om je aan te spreken in het Duits of Engels.

Flower Power

Flower powerDit jaar is het thema van de Keukenhof ‘Flower Power’. Dat is een knipoog naar de jaren ‘70, omdat het park zeventig jaar bestaat. Daarnaast passen de felle kleuren en contrasten bij de trends van nu. In de speciale expositieruimtes was op een hele leuke manier vorm gegeven aan het thema. Het Flower Power bloemenmozaïek bestaat uit 50.000 bollen, in twee lagen geplant. Het in lagen planten noemen ze lasagnebeplanting en dat wordt veel toegepast in de Keukenhof. Eerst wordt een laatbloeiende tulp gepland. Daar gaat een laag aarde overheen en dan volgt een iets eerder bloeiende tulp. Dan weer een beetje aarde en daarboven krokussen of andere vroegbloeiers. Op die manier staan de perken altijd in bloei. In totaal zijn er zeven miljoen bloemen in het park, waaronder narcissen, hyacinten, lelies en achthonderd verschillende soorten tulpen.

Het succes van de tulp

Ice cream tulpDe afgelopen zes jaar is het bezoekersaantal van de Keukenhof gestegen van 800.000 naar 1,4 miljoen per jaar. Op zonnige zondagen is het in het park drukker dan in de Efteling. Hoe is dat enorme succes te verklaren? Ik ben geen expert, maar er zijn een paar dingen die de Keukenhof bijzonder maken. Ten eerste houdt bijna iedereen van bloemen. Je kunt genieten van de kleurenpracht en tegelijkertijd inspiratie opdoen voor je eigen tuin. Veel mensen nemen een zakje bollen mee van hun favoriete bloemen. Er zijn enorm veel bijzondere soorten tulpen. Ons viel de “Ice cream” op, een tulp met een roze buitenrand waar een wit bolletje uitkomt. Maar er was zoveel moois te zien! Tulpen met hele grote bloemen, minitulpjes, blauwe en witte druifjes voor het contrast, de prachtige oranje fritilaria, een narcis met een oranje hart en orchideeën in alle soorten en maten. Bloemen waarvan je vrolijk wordt en dan is de tulp ook nog eens hét symbool voor Nederland. Buitenlanders zijn er gek op, omdat ze de bloemen thuis niet hebben.

Wat ook meespeelt in de populariteit van de Keukenhof is dat het park maar een korte periode open is. Daardoor is een bezoek extra bijzonder en moet je het ook op tijd plannen als je erheen wilt. Anders ben je alweer te laat en zul je een jaar moeten wachten. En het park is gewoon heel mooi aangelegd. Terwijl je lekker wandelt langs vijvers, door stukjes bos en in een klein duingebied ben je omringd door kleur. En soms door geur, zoals bij de perkjes met lelietjes-van-dalen.

Selfies

En dan is daar nog het punt van de selfies. Tegenwoordig is het, vooral onder jongeren, van belang dat een uitstapje mooie foto’s oplevert voor op Facebook of Instagram. Dat zit in de Keukenhof wel goed: de prachtige bloemenweelde is een geweldige achtergrond voor selfies en fotoshoots. Je ziet in het park dan ook veel mensen die zich laten fotograferen in de meest bijzondere creaties. Er waren momenten dat we dachten dat we ons in een bruidsreportage bevonden, maar dan zonder bruidegom. Het zijn toch vooral de vrouwen die zich van hun mooiste kant op de foto laten zetten. Voor de speciale fotoplekken stond vaak een rij, maar eigenlijk biedt het hele park een geschikte achtergrond voor een fleurig kiekje. En voor zover wij het konden bekijken ging niemand in een perk tulpen liggen.

Dat laatste begint in de Bollenstreek namelijk steeds meer een probleem te worden. Kwekers hebben er meer dan genoeg van dat toeristen hun bloemen kapot trappen als ze een foto willen maken in een bollenveld. Er is zelfs een internationaal filmpje gemaakt op initiatief van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen, dat toeristen moet leren hoe ze een ‘tulpvriendelijke selfie’ moeten maken. Dat is blijkbaar niet voldoende, want er zijn inmiddels ook banners, hekken en uitlegborden geplaatst en op drukke dagen zijn er zelfs vrijwilligers in de velden aanwezig om duidelijk te maken dat je daar niet zomaar in kunt rennen.

De Keukenhof is nog open tot 19 mei 2019, dus als je nog wilt gaan, wacht dan niet te lang. Nog een tip: wij zijn pas aan het eind van de middag gegaan, rond een uur of vier. Dan vertrekken de bustochten en het wordt steeds rustiger in het park, dat pas om 19.30 uur dicht gaat. De restaurants in de Keukenhof vonden we nogal massaal en ongezellig. Bij Chefke’s in Lisse kun je voor nog geen tientje een heerlijk weekmenu bestellen en het is er ongedwongen en sfeervol. Aanrader!

park

Geschreven door: Boukje Wiersma

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook