Brievenbus

Waarom de post, de post niet meer is

Er is veel gebeurd in de wereld van de post. Vroeger kwam de postbode van de PTT op dinsdag tot en met zaterdag steevast langs en soms zelfs nog op de maandagmiddag. Die bezorgdag is al sinds 2014 afgeschaft trouwens. De brievenbussen waren rood en stonden zo’n beetje op iedere straathoek.

Maar tijden veranderden. PTT werd TPG, daarna TNT Post en uiteindelijk PostNL. Vanwege de digitalisering gingen we steeds minder brieven en kaarten versturen en de stapeltjes post op de mat werden steeds kleiner. Omdat andere bedrijven zoals SANDD nu ook post bezorgen, zien we naast de reguliere postbodes ook andere bezorgers in het straatbeeld. En dan zijn daar nog de pakketbezorgers, die ofwel een pakje bezorgen, of een retour komen ophalen.

Van rood naar oranje

De brievenbussen hebben een oranje make-over gekregen en je moet tegenwoordig goed zoeken als je een brief wilt posten. Er zijn veel bussen weggehaald, omdat er te weinig gebruik van werd gemaakt. Van de bijna twintigduizend brievenbussen worden er negenduizend verwijderd.

Rode cijfers in eerste kwartaal

PostNL blijft last houden van de krimpende postmarkt. Er was in het tweede kwartaal van 2018 wel iets meer omzet ten opzichte van vorig jaar, maar de totale uitkomst bleef steken in de rode cijfers. Op plaatsen waar weinig mensen wonen, kost het vaak meer geld om de post te bezorgen dan dat het oplevert.

Investeren in pakketpost

Het verlies op de gewone post wordt deels gecompenseerd door de pakketpost. Die omzet ging van 266 miljoen naar 322 miljoen. Maar het was niet genoeg voor een positief eindresultaat. Ook omdat er door de stijging van de pakketpost geïnvesteerd is in bijvoorbeeld sorteercentra.

Andere koers

PostNL zet dan ook twee buitenlandse dochterondernemingen te koop, het Duitse Nexive en het Italiaanse Postcon, en gaat zich volledig richten op de Benelux. Daarnaast breidt het bedrijf de foodbezorging in speciale koelboxen verder uit, zoals boodschappen en maaltijdboxen. Onder andere Ekoplaza, Mathijs Maaltijdbox en Beef & Steak maken gebruik van de diensten van PostNL.

Prijs van de postzegel

PostNL is nog steeds wettelijk verplicht om vijf dagen in de week te bezorgen. Om dat te kunnen blijven bekostigen stijgt de prijs van de postzegel steeds verder. Herna Verhagen, de grote baas van het bedrijf, garandeert dat de postzegel volgend jaar onder de 90 cent blijft. Nu kost een postzegel 83 cent, vorig jaar was dat nog 78 cent en in 2016 73 cent.

Versoepeling postmarkt

Verhagen hoopt wel dat het kabinet snel duidelijkheid geeft over de versoepeling van de postmarkt, zodat helder is wat straks wel en niet mag en wat dat voor financiële verlichting kan geven. Staatssecretaris Mona Keijzer kondigde kortgeleden namelijk aan dat er meer wettelijke ruimte gaat komen. PostNL en concurrent Sandd mogen bijvoorbeeld gaan samenwerken om een betrouwbare 24 uursbezorging in heel Nederland te garanderen.

 

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar boven
Scroll naar top