close
  • zaterdag 29 februari
Vrije tijd

Wat is het ultieme valentijnscadeau?

Wat is het ultieme valentijnscadeau?

Er is chocola in allerlei soorten en smaken, je kunt uit eten gaan bij uiteenlopende gezellige restaurants, maar het ultieme Valentijnscadeau is en blijft een bos rode rozen. De grootste rozen komen ook in deze tijd van het jaar uit de Nederlandse kassen. Ze worden bovendien op een uiterst duurzame manier geteeld, met aandacht voor mens en milieu.

Innovatie is wellicht het belangrijkste kenmerk van de Nederlandse glastuinbouw. Onderzoek, samenwerking en vooruitstrevend ondernemerschap vormen daar de basis van. De rozentelers zijn daar zeker geen uitzondering op, in tegendeel. Zij onderscheiden zich door de teelt van exclusieve soorten van absolute topkwaliteit. Dat vraagt om een optimaal teeltklimaat in de kassen én focus op duurzaamheid door energiebesparing, watergebruik en het voorkomen van ziekten en plagen.

Energiebesparing

De duurzame teeltwijze bestaat uit diverse factoren. Om te beginnen gaan de rozenstruiken steeds langer mee; was dat in het verleden een jaar of vier, tegenwoordig snijden de telers acht of negen jaar van dezelfde struik. De gewassen worden sterker en de groeiomstandigheden beter. Daarnaast wordt water meer en meer gezuiverd en hergebruikt, maken gewasbeschermingsmiddelen plaats voor natuurlijke bestrijding van schadelijke beestjes en is er veel aandacht voor energiebesparing.

Er zijn al rozenbedrijven waarvan de energie volledig afkomstig is van zelf gewonnen en opgeslagen warmte en van elektriciteit waarvan het grootste deel groen is opgewekt. Op deze teeltbedrijven is het gasverbruik de afgelopen jaren al sterk teruggebracht.

Vakmanschap

Een duurzame, energiezuinige teelt is het uitgangspunt, maar uiteraard staat kwaliteit bovenaan de prioriteitenlijst van de Nederlandse rozenteler. Bewust kiezen telers steeds vaker voor bijzondere soorten als Avalanche+ en RedNaomi!, in de wetenschap dat alleen onderscheid op kwaliteit een rendabele toekomst garandeert. De grote mate van vakmanschap – in veel gevallen overgegaan van vader op zoon – vormt daarvoor de basis.

Het rozenareaal in Nederland bedraagt momenteel 160 hectare. Die prachtige rozen worden grotendeels verhandeld via Royal FloraHolland. Deze bloemenveiling is jaarlijks goed voor de verkoop van 3,2 miljard rozen per jaar. In de aanloop naar Valentijnsdag worden op de locaties van Royal FloraHolland jaarlijks zo’n 152 miljoen rozen verhandeld, waarvan 20% afkomstig is van Nederlandse telers. De totale rozenomzet rond Valentijnsdag bedraagt ongeveer 51 miljoen euro. 39% hiervan wordt gerealiseerd door telers uit Nederland, waarmee de kwaliteitsfocus van rozen uit ons land wordt onderstreept.

Geschreven door: Redactie

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook