close
  • woensdag 20 november
Fietsen

Wat geef jij uit aan een racefiets?

Wat geef jij uit aan een racefiets?

Met bosjes razen ze momenteel over ‘s Lands heeren wegen: wielrenners. Dat heeft met het seizoen te maken, en de Tour de France doet daar nog een schepje bovenop. Nu is niet altijd goed zichtbaar waar de renners op rijden. Ja, op een fiets, maar wat voor een fiets? Want er zijn enorm veel modellen racefietsen  te koop. Eén ding hebben ze gemeen: ze kosten een lieve duit. 

Vogels RTLZ geven Nederlanders gemiddeld 1724 euro uit aan een fiets. Dan heb je een gewoon modelletje. Maar hier spreken we over heuse racemonsters en die zijn een stuk duurder. Schrik niet: je kunt er eentje kopen voor meer dan tienduizend euro! En als je weet dat Nederland volgens de wielersportbond NTFU 849.000 wielersporters kent, dan is dat een flinke doelgroep.

Oersterke geavanceerde pedalen

Waarom zou je zoveel geld uitgeven aan een racefiets? Je bent het nog altijd zelf die de trappers moet ronddraaien. Maar dat is het hem nu net, dat zijn geen gewone trappertjes. Dat zijn geavanceerde oersterke pedalen van het mooiste materiaal. En dan kom je al snel op een hoog bedrag, want die hele (héle) lichte fiets bestaat uit alleen maar van dat soort geavanceerde onderdelen.

Tom Dumoulin gaat voor goedkoper

Peter Sagan en Niki Terpstra (Quick-Step Floors) rijden op zo’n kapitaal rond. De Venge ViAS van Specialized kost een ruime tienduizend euro. Het schijnt de snelste fiets ter wereld te zijn. Bauke Mollema (Segafredo) lijkt zich daar niets van aan te trekken, die rijdt gewoon op een TREK. Gewoon? Het karretje kost maar liefst een ruime 12.000 euro. Dan heb je wel het mooiste type van dit merk (Madone). Tom Dumoulin en Laurens ten Dam (Sunweb) gaan voor de Giant. Stuk goedkoper, het blijven Hollanders. Voor hen wordt tussen de 3200 en 6500 euro voor een fiets neergeteld. Robert Geesink en Dylan Groenewegen (Lotto Jumbo) rijden op een Bianchi. En dat is ook niet mis. Voor 9000 euro heb je de Oltre XR4.

Hetzelfde materiaal als de stuurgrepen van Max Verstappen

En waar het hem nou in zit? Onder andere in het (zo licht mogelijke) gewicht, aerodynamica, zo min mogelijk trillingen (vooral bij het afdalen van belang) en krachtige remmen (zeker bij het dalen). Het ontwerp is in alle gevallen enorm doordacht en volgens kenners is bijvoorbeeld een zadel op deze type fietsen al van een zodanig materiaal dat je daar muurvast op zit. “Ik heb hier zadels liggen, waarvan het vezelnetwerk uit de autoindustrie komt,” vertelt een winkelier aan RTLZ. “Dat is hetzelfde materiaal als de stuurgrepen van Max Verstappen. Dat verschil merk je meteen.”

Volgens de winkelier worden dit soort dure fietsen niet zonder meer verkocht, maar als dat het geval is vooral aan 50plussers. Een hobby-renner kan het ook af met een fiets van gemiddeld zo’n duizend tot vijftienhonderd euro.

Bron: RTLZ

Geschreven door: Redactie

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook